Veelgestelde vragen

Overtocht.nl helpt je graag met het beantwoorden van jouw vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Aan boord

Reserveren

Annuleren

Contact

Betaling

Groepen en vracht

In de haven en inchecken

Reisbescheiden

Voorbereiden op je reis

Prijsopgave

Annuleringsverzekering

Mijn reservering

  • Een binnenhut heeft geen patrijspoort en is de goedkoopste hut die er aan boord te vinden is.

  • Een buitenhut is een hut met een patrijspoort, zodat je naar buiten kunt kijken.

  • Een familie hut is een ruime hut waarin je met volwassenen en meerdere kinderen kunt verblijven.

  • Een suite is de meeste luxe hut aan boord. Deze heeft vaak extra faciliteiten en is groter dan een gewone hut.

  • Bij een aantal overtochten is het mogelijk om bij het reserveren een hutnummer te kiezen. Wil je graag een hutnummer kiezen? Vraag ons bij het reserveren of dit mogelijk is.

  • Handdoeken en beddengoed zijn altijd aanwezig in de hutten.

  • Jouw huisdier is op nagenoeg alle overtochten welkom. Voor het meenemen van huisdieren worden per maatschappij verschillende voorwaarden en prijzen gehanteerd. Niet alle voetpassagiers mogen huisdieren meenemen. Voor blindengeleidehonden gelden andere regels.

  • Huisdieren dienen in de meeste gevallen een EU paspoort te hebben. Ze moeten ingeënt zijn, een chip hebben, een wormenkuur hebben gehad, gevaccineerd zijn tegen rabiës, een muilkorf om hebben en aangelijnd zijn. Tevens kan het land waar je naar toegaat ook een bloedtest eisen. Jouw dierenarts kan je meer informatie geven over het reizen met huisdieren.

  • Bij verschillende maatschappijen kunnen de honden of katten in het voertuig blijven, in een kennel of in een huisdiervriendelijke hut (indien aanwezig). Tijdens de overtocht kan je jouw huisdier bezoeken. Je maakt hiervoor afspraken met het personeel aan boord. Dit kan je regelen bij het inchecken. Je bent zelf verantwoordelijk voor het uitlaten en voeren van jouw huisdier.

  • Wanneer je reist met een huisdier dan dien je eerder in te checken. Voor meer informatie kan je contact met ons opnemen

  • Bij de meeste maatschappijen zijn huisdieren niet toegestaan in openbare ruimtes en hutten.

  • Je bent verplicht om zelf te zorgen voor het eten, de veiligheid en de hygiëne van jouw huisdier. Jouw huisdier uitlaten kan op speciaal daarvoor bestemde plekken aan boord.

  • Wanneer je in de nacht vaart is het bij de meeste overtochten verplicht om een hut te reserveren.

    Bij een overtocht overdag is het niet verplicht een accommodatie te reserveren. Meestal bestaat er echter wel de mogelijkheid om een stoel of hut te reserveren.

  • Aan boord zijn er faciliteiten voor het verzorgen van jouw baby. Bij een aantal maatschappijen is het mogelijk een babybed aan te vragen bij jouw reservering.

  • Tijdens de meeste overtochten is het mogelijk om maaltijden te reserveren. Ontbijt, lunch of diner kunnen vooraf gereserveerd worden.

  • Vooraf gereserveerde maaltijden zijn over het algemeen 10% goedkoper dan maaltijden die aan boord worden gekocht. Als je de maaltijden vooraf reserveert, weet je bovendien zeker dat je kan eten aan boord en dat er voor je plek is in het restaurant.

  • Over het algemeen zijn er speciale hutten voor invaliden of mindervaliden aan boord van de nachtovertochten. Vraag hiernaar bij het reserveren van jouw overtocht.

  • Bij een aantal overtochten is het mogelijk om bij het reserveren een hutnummer te kiezen. Wil je graag een hutnummer kiezen? Vraag ons bij het reserveren of dit mogelijk is.

  • Reserveren voor een groep is bij ons zeker mogelijk. Hiervoor kan je contact opnemen met onze reisspecialisten. Op de pagina groepen lees je precies hoe je een groepsaanvraag kunt doen.

  • Wanneer je in de nacht vaart is het bij de meeste overtochten verplicht om een hut te reserveren.

    Bij een overtocht overdag is het niet verplicht een accommodatie te reserveren. Meestal bestaat er echter wel de mogelijkheid om een stoel of hut te reserveren.

  • Je kan in de haven ook een ticket kopen als je niet een definitieve datum wilt vastleggen, maar let op:
    – De ticketkosten zijn in de haven vaak duurder dan wanneer je deze vooraf reserveert.
    – Je loopt het risico dat er geen plek is. Je moet dan op de eerstvolgende beschikbare boot wachten en in drukke periodes kan het voorkomen dat dit pas de volgende dag is. Daarom adviseren wij je om niet dit risico te nemen en vooraf te reserveren.

  • Kinderen tot en met 18 jaar moeten onder begeleiding van een ouder/verzorger reizen. Kinderen jonger dan 18 jaar die alleen willen reizen hebben daarvoor een schriftelijke toestemming nodig van hun ouders/verzorgers.

  • Om veiligheidsredenen gelden er voor zwangere vrouwen bepaalde regels. De regels zijn per maatschappij verschillend.
    Bij veel maatschappijen hanteren het volgende:
    – tot 28 weken zwanger : geen beperkingen
    – 28 tot 32 weken zwanger: doktersverklaring verplicht
    – 32 weken en langer zwanger: overtocht niet toegestaan

  • Vooraf gereserveerde maaltijden zijn over het algemeen 10% goedkoper dan maaltijden die aan boord worden gekocht. Als je de maaltijden vooraf reserveert, weet je bovendien zeker dat je kan eten aan boord en dat er voor je plek is in het restaurant.

  • Over het algemeen zijn er speciale hutten voor invaliden of mindervaliden aan boord van de nachtovertochten. Vraag hiernaar bij het reserveren van jouw overtocht.

  • Een reservering maken bij ons kan telefonisch en per e-mail. Verder zijn wij ook te bereiken per Whatsapp.

    Kijk hier hoe onze boekingsprocedure eruit ziet.

  • Om de reservering te kunnen maken hebben wij de volgende gegevens nodig:
    – Adres, telefoonnummer en e-mailadres van de ‘hoofdboeker’
    – Gewenste route
    – Gewenste reisdata
    – Gewenste vaartijd
    – Wil je een accommodatie of maaltijden aan boord boeken?
    – Merk, type, kenteken en afmetingen voertuig
    – Gaat er een aanhanger, caravan, dakkoffer of fietsenrek mee? Zo ja, wat zijn de afmetingen hiervan?
    – Gaan er huisdieren mee?
    – Voornaam, achternaam en geboortedata van alle passagiers. Sommige maatschappijen vragen ook je paspoortnummer, vervaldatum van je paspoort en geboorteplaats

  • Op de meeste overtochten zijn voetpassagiers toegestaan. Helaas zijn er op bepaalde routes voetpassagiers/fietsers niet toegestaan. Neem voor meer informatie hierover contact op met ons team.

  • Per maatschappij worden er verschillende annulerings- en wijzigingsvoorwaarden gehanteerd. Hier vind je de voorwaarden per maatschappij.

  • Je kunt je reservering telefonisch en per e-mail annuleren. Per maatschappij zijn hier verschillende kosten aan verbonden. De voorwaarden van jouw ticket kan je vinden op de bevestiging die je van ons hebt ontvangen.

  • Per maatschappij zijn de annuleringskosten anders. De voorwaarden van jouw ticket zijn te vinden op de reserveringsbevestiging die je van ons hebt ontvangen.

  • Je kunt je reservering telefonisch en per e-mail annuleren. Per maatschappij zijn hier verschillende kosten aan verbonden. De voorwaarden van jouw ticket kan je vinden op de bevestiging die je van ons hebt ontvangen.

  • Voor vragen, wensen of opmerkingen vind je hier onze contactgegevens.

  • Is jouw reis niet naar tevredenheid verlopen, dan kan je dit per email aangeven. Wij zullen dit naar behoren oplossen in samenwerking met de desbetreffende maatschappij.

  • Wij willen je graag op de hoogte houden van ons laatste nieuws en onze aanbiedingen? Neem dan contact met ons op en we schrijven je in voor onze nieuwsbrief.

  • De betaling dient direct naar boeking te worden voldaan. Je ontvangt van ons dan ook de tickets voor jouw overtocht.

  • Reserveren voor een groep is bij ons zeker mogelijk. Hiervoor kan je contact opnemen met onze reisspecialisten. Op de pagina groepen lees je precies hoe je een groepsaanvraag kunt doen.

  • Als je reist met een commercieel voertuig gelden daar speciale tarieven en voorwaarden voor. Reis je met een bestelwagen met een bij de RDW geregistreerd grijs kenteken, dan moet dit vermeld worden bij het reserveren. Tevens is het van belang of er commerciële goederen meegaan of niet. Als je nalaat dit te melden, kan het zijn dat u in de haven een boete krijgt.

  • Goederen die worden meegenomen om mee te werken of te verkopen, worden gezien als commerciële goederen. Je bent verplicht hier BTW over te betalen, waardoor je reservering onder vracht valt.

  • Haveninformatie per plaats vind je hier. Op deze pagina vind je het adres van de haven, de inchecktijden, alle faciliteiten en parkeermogelijkheden.

  • Je kan in de haven ook een ticket kopen als je niet een definitieve datum wilt vastleggen, maar let op:
    – De ticketkosten zijn in de haven vaak duurder dan wanneer je deze vooraf reserveert.
    – Je loopt het risico dat er geen plek is. Je moet dan op de eerstvolgende beschikbare boot wachten en in drukke periodes kan het voorkomen dat dit pas de volgende dag is. Daarom adviseren wij je om niet dit risico te nemen en vooraf te reserveren.

  • Mocht je door omstandigheden jouw gereserveerde overtocht missen, dan adviseren wij je contact op te nemen met ons en de haven. Met de overtochten die frequent gevaren worden kan je in de meeste gevallen met de volgende boot mee.

  • Je kan als bestuurder in je voertuig blijven zitten. In de haven zijn er verschillende rijen voor verschillende voertuigen waar je aan mag sluiten. Reis je als voetpassagier dan kan je in de terminal inchecken en aan boord gaan.

  • Inchecktijden vind je op jouw voucher of ticket. je wordt geacht deze tijden aan te houden. Als je niet bent ingecheckt voor de sluiting van de ‘check-in’ mag je niet mee reizen.

  • Er zijn in de haven altijd mensen aanwezig van de maatschappij om je te helpen met inchecken.
    Vanwege aansprakelijkheid mag een medewerker van de maatschappij jouw auto echter niet aan boord rijden. Dit moet je zelf doen. Als je mindervalide bent, zijn er in de meeste gevallen rolstoelen aanwezig in de haven en kan er gezorgd worden voor een plek aan boord voor jouw voertuig naast of dichtbij de lift.

  • Reis je met een huisdier dan dien je eerder in te checken. Samen met een medewerker van de maatschappij krijg je instructies over het vervoeren van jouw huisdier. Als je huisdier tijdens de overtocht in een kennel verblijft zal een medewerker je daar naartoe brengen.

  • Je kan uitgaan dat het ontschepen ca. 30 minuten duurt. Uiteraard is dit afhankelijk van de overtocht en jouw positie aan boord.

  • Je hebt een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om te kunnen reizen. Het reisdocument moet geldig zijn tijdens de duur van jouw reis. Heb je geen geldig reisdocument bij je tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers je de toegang weigeren. Zorg dat je voor vertrek weet of je voor jouw bestemming mag reizen met een identiteitskaart, of je een paspoort nodig hebt.

  • Inchecktijden vind je op jouw voucher of ticket. je wordt geacht deze tijden aan te houden. Als je niet bent ingecheckt voor de sluiting van de ‘check-in’ mag je niet mee reizen.

  • Na ontvangst van de betaling ontvang je van ons je voucher of ticket per email. Deze heb je nodig tijdens het inchecken.

  • Heb je geen voucher of ticket bij je tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers je de toegang weigeren.

  • Reis je met een huisdier dan dien je eerder in te checken. Samen met een medewerker van de maatschappij krijg je instructies over het vervoeren van jouw huisdier. Als je huisdier tijdens de overtocht in een kennel verblijft zal een medewerker je daar naartoe brengen.

  • Je hebt een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om te kunnen reizen. Het reisdocument moet geldig zijn tijdens de duur van jouw reis. Heb je geen geldig reisdocument bij je tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers je de toegang weigeren. Zorg dat je voor vertrek weet of je voor jouw bestemming mag reizen met een identiteitskaart, of je een paspoort nodig hebt.

  • Om veiligheidsredenen gelden er voor zwangere vrouwen bepaalde regels. De regels zijn per maatschappij verschillend.
    Bij veel maatschappijen hanteren het volgende:
    – tot 28 weken zwanger : geen beperkingen
    – 28 tot 32 weken zwanger: doktersverklaring verplicht
    – 32 weken en langer zwanger: overtocht niet toegestaan

  • Heb je geen voucher of ticket bij je tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers je de toegang weigeren.

  • Enkele tips om je reis goed voor te bereiden:

    • 1. Voor je op reis gaat, is het goed om te weten waar de haven is en hoe je hier moet komen. Op onze havenpagina vind je meer informatie over de havens.
    • 2. Je hebt  een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om te kunnen reizen. Het reisdocument moet geldig zijn tijdens de duur van uw reis. Heb je geen geldig reisdocument bij je tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers je de toegang weigeren.
    • 3. Vergeet je voucher of ticket niet.
    • 4. Kijk op onze extra service pagina voor meer producten.
    • 5. Neem je verzekeringspolis mee.
  • Bij prijsopgave kan je een offerte aanvragen. Wij ontvangen van jou de offerteaanvraag en gaan deze verwerken. Wij gaan een passende overtocht en prijs voor je zoeken. Als het mogelijk is kijken wij daarvoor bij verschillende maatschappijen. Heb je vragen over je offerte, speciale wensen of wil je meer advies, neem dan contact op met ons team.

  • Wanneer je tarieven van een overtocht wilt weten kan je gerust een offerte aanvragen. Een offerte aanvragen is bij ons altijd kosteloos en vrijblijvend.

  • Wij sluiten graag een annuleringsverzekering bij Allianz Global Assistance voor je af wanneer je bij ons een reservering maakt.

  • Je kan tijdens het reserveren aangeven dat je graag een verzekering wilt afsluiten. We sluiten deze voor je af bij Allianz Global Assistance.

  • Als je via ons een Annuleringsverzekering hebt afgesloten bij Allianz kan je hier de voorwaarden van de verzekering nakijken.

  • Aanbiedingen kunnen over het algemeen niet gewijzigd worden. Standaard tickets kunnen gewijzigd worden tegen wijzigingskosten en eventuele meerprijs. Hier vind je de voorwaarden per maatschappij.

  • Er zijn kosten aan verbonden indien u een of meer van deze onderdelen wijzigt:
    – Route
    – Reisdata
    – Type voertuig, kenteken, dit is soms ook kosteloos
    – Aantal passagiers

    Wanneer je heenreis reeds geweest is, kan je bij sommige maatschappijen de terugreis niet meer wijzigen.

    Om je reservering te wijzigen kun je contact opnemen met ons team.

Staat je vraag er niet tussen? Stuur ons een berichtje

Bij Overtocht.nl krijg je altijd persoonlijk advies

Hallo, ik ben Fabiënne ik help u graag bij het vinden van de overtocht die bij uw wensen past. Neem gerust contact met mij op de volgende manieren.

info@overtocht.nl
0900-6837862
033-2475151