Veelgestelde vragen

Hoe kunnen wij je helpen?

        
  • Op onze pagina met maatschappijen vind u meer informatie over de faciliteiten aan boord.

  • Bij een overtocht overdag is het niet verplicht een accommodatie te reserveren. Meestal bestaat er echter wel de mogelijkheid om een stoel of hut accommodatie te reserveren.

  • Handdoeken en beddengoed zijn altijd aanwezig in de hutten.

  • Helaas is het niet mogelijk van tevoren een hutnummer te kiezen (m.u.v. DFDS Seaways IJmuiden – Newcastle). Wel kunnen wij een voorkeur aangeven voor een bepaalde hut of voor meerdere hutten naast elkaar.

  • Een huisdieren hut is een hut waarin ook huisdieren zijn toegestaan.

  • Een suite is de meeste luxe hut aan boord. Deze heeft vaak extra faciliteiten en is groter dan een gewone hut.

  • Een familie hut is een ruime hut waarin u met volwassenen en meerdere kinderen kunt verblijven.

  • Een buitenhut is een hut met een patrijspoort, zodat u naar buiten kunt kijken.

  • Een binnenhut heeft geen patrijspoort en is de goedkoopste hut die er aan boord te vinden is.

  • Een hut of stoel accommodatie is over het algemeen verplicht op een nachtovertocht. Hierin heeft u de keuze tussen een slaapstoel, gedeelde hutten, binnenhut, buitenhut, luxe hutten of suites. Er zijn hutten voor 1 tot 5 personen. Tevens zijn er speciale hutten voor families, mindervaliden en passagiers met huisdieren.

  • Als u een aanbiedingstarief heeft gereserveerd, bedragen de annuleringskosten 100% .

  • U kunt uw reservering telefonisch annuleren. Per maatschappij zijn hier verschillende kosten aan verbonden. Deze kunt u hier vinden en worden u gemeld tijdens het annuleren van uw reservering.

  • De betaling dient per direct voldaan te worden, waarna u ook direct uw ticket ontvangt.

  • Voor vragen, wensen of opmerkingen vindt u hier onze contactgegevens

  • Er zijn speciale groepsprijzen als u reist met minimaal 10 (voet)passagiers of met een touringcar. Over het algemeen zijn groepsprijzen per persoon goedkoper dan normale prijzen. Voor meer informatie en speciale prijzen kunt u contact met ons opnemen.

  • Wij hebben per havenplaats en per maatschappij informatie over de havens.

  • U bent verplicht om zelf te zorgen voor het eten, de veiligheid en de hygiëne van uw huisdier. Uw huisdier uitlaten kan op speciaal daarvoor bestemde plekken aan boord.

  • Bij de meeste maatschappijen zijn huisdieren niet toegestaan in openbare ruimtes en hutten.

  • Wanneer u reist met een huisdier dan dient u eerder in te checken. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen

  • Bij verschillende maatschappien kunnen de honden of katten in het voertuig blijven, in een kennel of in een huisdiervriendelijke hut (indien aanwezig). Tijdens de overtocht kunt u uw huisdier bezoeken. U maakt hiervoor afspraken met het personeel aan boord. Dit kunt u regelen bij het inchecken. U bent zelf verantwoordelijk voor het uitlaten en voeren van uw huisdier. Hier vind u meer informatie over de voorwaarden per maatschappij van het meenemen van uw huisdier.

  • Huisdieren dienen in de meeste gevallen een EU paspoort te hebben. Ze moeten ingeënt zijn, een chip hebben, een wormenkuur hebben gehad, gevaccineerd zijn tegen rabiës, een muilkorf om hebben en aangelijnd zijn. Tevens kan het land waar u naar toegaat ook een bloedtest eisen. Uw dierenarts kan u meer informatie geven over het reizen met huisdieren. Hier vind u meer informatie over de voorwaarden van het meenemen van uw huisdier.

  • Uw huisdier is op nagenoeg alle overtochten welkom. Voor het meenemen van huisdieren worden per maatschappij verschillende voorwaarden en prijzen gehanteerd. Niet alle voetpassagiers mogen huisdieren meenemen. Voor blindengeleidehonden gelden andere regels.

  • U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om te kunnen reizen. Het reisdocument moet geldig zijn tijdens de duur van uw reis. Heeft u geen geldig reisdocument bij u tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers u de toegang weigeren.

  • U kunt uitgaan van 30 minuten. Uiteraard is dit afhankelijk van de overtocht en uw positie aan boord.

  • Reist u met een huisdier dan dient u eerder in te checken. Samen met een medewerker van de maatschappij krijgt u instructies over het vervoeren van uw huisdier. Als uw huisdier tijdens de overtocht in een kennel verblijft zal een medewerker u daar naartoe brengen.

  • Er zijn in de haven altijd mensen aanwezig van de maatschappij om u te helpen met inchecken.
    Vanwege aansprakelijkheid mag een medewerker van de maatschappij uw auto echter niet aan boord rijden. Dit moet u zelf doen. Als u mindervalide bent, zijn er in de meeste gevallen rolstoelen aanwezig in de haven en kan er gezorgd worden voor een plek aan boord voor uw voertuig naast of dichtbij de lift.

  • Inchecktijden vind u op uw voucher of ticket. U word geacht deze tijden aan te houden. Als u niet bent ingecheckt voor de sluiting van de ‘check-in’ mag u niet mee reizen.

  • U kunt als bestuurder in uw voertuig blijven zitten. In de haven zijn er verschillende rijen voor verschillende voertuigen waar u aan mag sluiten. Reist u als voetpassagier dan kunt u in de terminal inchecken en aan boord gaan.

  • Mocht u door omstandigheden uw gereserveerde overtocht missen, dan adviseren wij u contact op te nemen met ons en de haven. Met de overtochten die frequent gevaren worden kunt u in de meeste gevallen met de volgende boot mee.

  • U kunt in de haven ook een ticket kopen als u niet een definitieve datum wilt vastleggen, maar let op:
    – De ticketkosten zijn in de haven vaak duurder dan wanneer u deze vooraf reserveert.
    – U loopt het risico dat er geen plek is. U moet dan op de eerstvolgende beschikbare boot wachten en in drukke periodes kan het voorkomen dat dit pas de volgende dag is. Daarom adviseren wij u om niet dit risico te nemen en vooraf te reserveren.

  • Als u aankomt in de haven zijn de incheckpunten per maatschappij goed aangegeven.

  • Haveninformatie per plaats vind u hier. Op deze pagina vind u het adres van de haven, de inchecktijden, alle faciliteiten en parkeermogelijkheden.

  • Om veiligheidsredenen gelden er voor zwangere vrouwen bepaalde regels:
    tot 28 weken zwanger : geen beperkingen
    28 tot 32 weken zwanger: doktersverklaring verplicht
    32 weken en langer zwanger: overtocht niet toegestaan

  • Aan boord zijn er faciliteiten voor het verzorgen van uw baby. Bij een aantal maatschappijen is het mogelijk een babybed aan te vragen bij uw reservering.

  • Kinderen tot en met 18 jaar moeten onder begeleiding van een ouder/verzorger reizen. Kinderen jonger dan 18 jaar die alleen willen reizen hebben daarvoor een schriftelijke toestemming nodig van hun ouders/verzorgers.

  • Wij nemen uw klacht serieus.
    Is uw reis niet naar tevredenheid verlopen, dan kunt u dit per email aangeven. Wij zullen dit naar behoren oplossen in samenwerking met de desbetreffende maatschappij.

  • Vooraf gereserveerde maaltijden zijn over het algemeen 10% goedkoper dan maaltijden die aan boord worden gekocht. Als u de maaltijden vooraf reserveert, weet u bovendien zeker dat u kunt eten aan boord en dat er voor u plek is in het restaurant.

  • Tijdens de meeste overtochten is het mogelijk om maaltijden te reserveren. Ontbijt, lunch of diner kunnen vooraf gereserveerd worden.

  • Over het algemeen zijn er speciale hutten voor invaliden of mindervaliden aan boord van de nachtovertochten. Vraag hiernaar bij het reserveren van uw overtocht.

  • Wij willen u graag op de hoogte houden van ons laatste nieuws en onze aanbiedingen. neem dan contact met ons op.

  • Bij prijsopgave kunt u een offerte aanvragen. Wij ontvangen van u de offerteaanvraag en gaan deze verwerken. Wij gaan een passende overtocht en prijs voor u zoeken. Als het mogelijk is kijken wij daarvoor bij verschillende maatschappijen. Heeft u vragen over uw offerte, speciale wensen of wilt u meer advies, neem dan contact op met ons team.

  • Heeft u geen voucher of ticket bij u tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers u de toegang weigeren.

  • Na ontvangst van de betaling ontvangt u van ons uw voucher of ticket per email of per post. Deze heeft u nodig tijdens het inchecken.

  • Om de reservering te kunnen maken hebben wij de volgende gegevens nodig:
    – Adres, telefoonnummer en e-mailadres van de ‘hoofdboeker’
    – Gewenste route
    – Gewenste reisdata
    – Gewenste vaartijd
    – Wilt u een accommodatie of maaltijden aan boord boeken?
    – Merk, type, kenteken en afmetingen voertuig
    – Gaat er een aanhanger, caravan, dakkoffer of fietsenrek mee? Zo ja, wat zijn de afmetingen hiervan?
    – Gaan er huisdieren mee?
    – Voornaam, achternaam en geboortedata van alle passagiers. Sommige maatschappijen vragen ook naar paspoortnummers.

  • U kunt een reservering maken op onze website, per email of telefonisch.

  • U kunt u tijdens het reserveren aangeven dat u graag een verzekering wilt afsluiten.

  • Enkele redenen die gedekt worden, wanneer u onverhoopt moet annuleren, zijn:
    – Ziekte, ongeval of overlijden
    – Werkeloosheid
    – Vaste baan na werkeloosheid
    – Zwangerschap
    – Scheiding
    – Herexamen
    – Toewijzing huurwoning

    Mochten er zich onverhoopt problemen voordoen tijdens uw vakantie, dan dekt de verzekering de volgende redenen:
    – Ziekte, ongeval of overlijden
    – Uitvallen voertuig
    – Reisongevallen
    – Reisbagage
    – Medische kosten
    – Automobilistenhulp

  • U kunt bij Overtocht.nl een annuleringsverzekering afsluiten bij verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance indien u ook een reservering heeft gemaakt.

  • Ga nooit onverzekerd op reis. Wanneer u een reservering maakt, staat u er niet bij stil om deze misschien te moeten annuleren of dat er tijdens de reis problemen kunnen ontstaan.

  • Op de meeste overtochten zijn voetpassagiers toegestaan. Helaas zijn er op bepaalde routes voetpassagiers/fietsers niet toegestaan. Neem voor meer informatie hierover contact op met ons team.

  • Enkele tips om uw reis goed voor te bereiden:

    • 1. Voor u op reis gaat, is het goed om te weten waar de haven is en hoe u hier moet komen. Op onze havenpagina vindt u meer informatie over de havens.
    • 2. U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om te kunnen reizen. Het reisdocument moet geldig zijn tijdens de duur van uw reis. Heeft u geen geldig reisdocument bij u tijdens het inchecken, dan kunnen de baliemedewerkers u de toegang weigeren.
    • 3. Vergeet uw voucher of ticket niet.
    • 4. Kijk op onze extra service pagina voor meer producten.
    • 5. Neem uw verzekeringspolis mee.
  • Per maatschappij worden er verschillende annulerings- en wijzigingsvoorwaarden gehanteerd. Hier vindt u de voorwaarden per maatschappij.

  • Goederen die worden meegenomen om mee te werken of te verkopen, worden gezien als commerciële goederen. U bent verplicht hier BTW over te betalen, waardoor uw reservering onder vracht valt.

  • Als u reist met een commercieel voertuig gelden daar speciale tarieven en voorwaarden voor. Reist u met een bestelwagen met een bij de RDW geregistreerd grijs kenteken, dan moet dit vermeld worden bij het reserveren. Tevens is het van belang of er commerciële goederen meegaan of niet. Als u nalaat dit te melden, kan het zijn dat u in de haven een boete krijgt.

  • Er zijn kosten aan verbonden indien u een of meer van deze onderdelen wijzigt:
    – Route
    – Reisdata
    – Type voertuig, kenteken
    – Aantal passagiers

    Wanneer uw heenreis reeds geweest is, kunt u bij sommige maatschappijen de terugreis niet meer wijzigen.

    Om uw reservering te wijzigen kunt u contact opnemen met ons team.

  • Aanbiedingen kunnen over het algemeen niet gewijzigd worden. Standaard tickets kunnen gewijzigd worden tegen wijzigingskosten en eventuele meerprijs. Hier vindt u de voorwaarden per maatschappij.

        

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.